Waarom ik doe wat ik doe

door | sep 23, 2020 | Blog | 0 Reacties

“Ik doe echt goed mijn best op school, probeer goed op te letten en stil te zitten, echt waar….maar het lukt maar niet. Ik oefen me suf met de tafels, oefen veel met rekenen en begrijpend lezen, maar ik snap het niet en haal telkens onvoldoendes. Weet niet meer wat ik moet doen, ben soms boos en vaak verdrietig. Ik kan het gewoon niet, waarschijnlijk ben ik gewoon dom.”

“Als moeder wil ik hem zo graag helpen. Zou het zo fijn vinden als hij wat beter in zijn vel zou zitten en weer met plezier naar school zou gaan. Echt, hij hoeft niet de beste van de klas te zijn, helemaal niet….maar het zou zo fijn zijn als het allemaal iets makkelijker zou gaan, met kleine stapjes vooruit, zodat hij wat meer vertrouwen in zichzelf krijgt. Ik word zo verdrietig als ik hem hoor zeggen dat hij vast heel dom is!

Op school weten ze ook niet goed wat ze met hem aan moeten: zijn tempo is laag, hij kan de stof niet bijbenen. Hij zit vaak te dromen. Zijn juf geeft hem extra oefenwerk mee waar we thuis vol goede moed mee aan de slag gaan, zij het met enige tegenzin, vaak met frustratie en soms ruzie tot gevolg. Al dat oefenwerk, vaak veel van hetzelfde, lijkt niet echt te helpen. Ik word er, net als hij, moedeloos van.”

Is het verhaal van deze jongen en moeder herkenbaar voor je? Voor mij in ieder geval wel, want het is voor een groot deel mijn verhaal. Ik zag de frustratie en het verdriet bij mijn kind. En voelde mezelf ook behoorlijk gefrustreerd en moedeloos worden van de zoektocht naar wat wel werkte. En dat is meteen ook de reden waarom ik mijn praktijk ben gestart. Want het mag toch niet zo zijn dat je kind zoveel stress en frustratie heeft van het werk op school, dat het zijn zelfvertrouwen en motivatie voor leren verliest. Leren zou leuk moeten zijn. Van nature zijn kinderen heel leergierig, ze willen vooruit, leren lopen zonder daarbij te denken “nou, dit lukt me nooit, ik stop er maar mee.”

Op weg naar makkelijker en leuker leren

In een van de opleidingen die ik gevolgd heb, vond ik voor mij de sleutel naar hoe ik kinderen kan en wil helpen op weg naar makkelijker en leuker leren. Die opleiding leerde mij niet alleen te kijken naar het zichtbare probleem (bij het probleem met schrijven, lezen of rekenen), maar ook te werken aan de onderliggende vaardigheden die kinderen nodig hebben om tot leren te komen. Daarmee bouw je een goed fundament. En wanneer het fundament goed is, dan kun je daar weer op verder bouwen.

En dat is wat ik nu doe en nog meer wil uitbouwen en zichtbaar wil maken. Ik wil kinderen helpen het leren makkelijker en leuker te maken waardoor ze het zelfvertrouwen en de motivatie voor leren weer terugkrijgen. Dat doen we op een ontspannen en leuke manier, waar mogelijk met veel beweging en spel. Natuurlijk worden er ook sommen geoefend wanneer een kind een probleem heeft met rekenen en oefenen we met lezen als een kind moeite heeft met lezen. Maar we werken samen ook aan een stevige basis. Een basis die nodig is om stappen te kunnen maken op school, bij rekenen, schrijven, (begrijpend) lezen, spelling maar ook concentreren.

Herken je je kind of jezelf in dit verhaal? Heb je vragen en wil je die met mij bespreken? Wil je weten wat ik voor je kind zou kunnen betekenen. Neem dan contact met me op: ik luister en denk graag me je mee!

LAAT HIERONDER EEN BERICHT ACHTER

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *