Ik kan het toch niet, het is veel te moeilijk, ik geef het op, hoor! Zomaar wat uitspraken, je herkent ze misschien wel van je kinderen (of misschien stiekem ook wel van jezelf).
Ook ik hoor die uitspraken regelmatig, in mijn praktijk en soms ook thuis. Daar gaan we dan over in gesprek. En tijdens zo’n gesprek gebruik ik dan vaak deze afbeelding van de Leerkuil, gemaakt door Platform Mindset. Want de leerkuil laat zo mooi zien hoe het gaat met leren, wat leren eigenlijk is.

Stel je voor: je kind gaat aan de slag met een opdracht. En al gauw blijkt dat die opdracht toch iets lastiger is dan vooraf gedacht. Wat gebeurt er dan met je kind? Wat denkt en voelt je kind?
Misschien zijn die gedachten positief: je kind heeft vertrouwen dat het wel gaat lukken. Je kind heeft zo´n opdracht al eens eerder gedaan en tot een goed einde gebracht. Hij of zij weet hoe de opdracht aan te pakken, zet door, heeft vertrouwen en komt er zelf uit. Super!
Maar misschien voelt het toch anders en ontstaan er gedachten als: ik kan dit niet, het is veel te moeilijk, ik ben dom. Je kind raakt gefrustreerd of verdrietig en misschien vliegt het huiswerk wel door de kamer.
Op dat moment is je kind onder in de leerkuil beland. En aangekomen bij het muurtje weet je kind even niet meer hoe nu verder.
Een belangrijk moment
Dat moment, daar bij het muurtje onderin de leerkuil, dat is een heel belangrijk moment in het leerproces. Want wat gaat je kind doen? Kiest je kind ervoor om te stoppen met de opdracht? Of kiest je kind ervoor om het muurtje te proberen af te breken, zodat het weer verder kan en uit de leerkuil kan klauteren?
Kiest je kind ervoor om het muurtje te gaan doorbreken, dan is het verstandig om even stil te staan bij hoe / waarmee dat het beste lukt. Welk gereedschap heeft je kind nodig om het muurtje af te breken? En wat heeft je kind al in zijn gereedschapskoffer zitten wat hij of zij nu zou kunnen gebruiken? Je kind kan er bijvoorbeeld voor kiezen om even opnieuw te beginnen, de opdracht nog eens goed door te lezen en belangrijke woorden of zinnen te markeren. Je kind kan de opdracht in stapjes verdelen, stapjes die wat beter te behappen zijn. Je kind kan er ook voor kiezen om even hulp te vragen. Allemaal strategieën die je kind kan gebruiken om de opdracht aan te pakken.
Maar je kunt bij gereedschap ook denken aan helpende gedachten, zoals ik doe mijn best, ik zet door, ik heb zoiets al eens eerder gedaan, dus ik vertrouw erop dat ik er nu ook wel uitkom.
Je kind maakt een keuze uit al dat gereedschap en gaat aan de slag om het muurtje te doorbreken en uit de leerkuil te klauteren. Je kind merkt dat het steeds een stukje verder komt. Dat geeft vertrouwen om door te gaan.
ja, gelukt!
En dan is daar dat moment dat je kind uit de leerkuil klimt; het is gelukt! Belangrijk om dan ook even met trots terug te kijken en te bedenken: wat is het, wat me het meest geholpen heeft? Wat kan ik nog wel eens vaker gebruiken als ik weer voor zo’n leerkuil sta?
Je kind is door de leerkuil gegaan en heeft nu echt wat geleerd. Zijn of haar ervaringen zorgen ervoor dat ze een volgende keer wat makkelijker door een leerkuil komen of dat de leerkuil een volgende keer wat minder diep is.
Het is belangrijk voor je kind om regelmatig door zo’n leerkuil heen te gaan. Je kind leert daarmee wat er allemaal komt kijken bij leren, welke gedachten, emoties en gereedschappen daarbij horen.
Gun je kind zijn eigen leerkuilen!
Geef je kind ook de kans om door de nodige leerkuilen te gaan, ondersteun hem of haar daarbij. Niet door het van je kind over te nemen of telkens pasklare oplossingen aan te dragen. Maar moedig je kind aan en deel ook je eigen ervaringen met leren en leerkuilen. Daarmee groeit het zelfvertrouwen, het vertrouwen dat het lukt, dat je kind het kan leren!
Heb je het idee dat je kind wel wat extra zelfvertrouwen en gereedschappen kan gebruiken om uit zijn leerkuilen te klauteren? Neem dan contact met me op. Samen met je kind kijken we dan wat nodig is. In een gratis en vrijblijvend gesprek kunnen we kennismaken en de behoeften en mogelijkheden bespreken.
0 reacties